Czym jest Pre-Settled Status i do czego jest on potrzebny?
Status Settled, który uzyskuje się po 5 letnim pobycie w UK nabywa się po uzyskaniu Pre-Settled Status, tzw. tymczasowego statusu osiedleńczego (przed osiedleńczego). Dzięki temu statusowi możesz:
- Korzystać z usług NHS (odpowiednik polskiego NFZ);
- Wynajmować mieszkanie i podejmować pracę – udokumentowane umowami;
- Podróżować do oraz z Wielkiej Brytanii bez dodatkowych formalności;
- Co najważniejsze: otrzymywać bezzwrotne rządowe pożyczki studenckie!
Jak złożyć wniosek po 31.12.2020 i uzyskać status?
Do zaaplikowania o Pre-Settled Status potrzebujesz: paszport biometryczny lub nowy dowód osobisty, też biometryczny i udowodnić przy pomocy posiadanych dokumentów swój na terenie Wielkiej Brytanii po 30.06.2020 Wystarczy, że potwierdzisz 1 dobę pobytu w okresie 30.06.2020- 31.12.2020
Nie pytaj dlaczego tylko…przekaż potwierdzenia swojego pobytu (bilet lotniczy, autobusowy, kolejowy, dowolny inny imienny dokument, z którego wynika Twoja obecność na wyspach -mogą być wyciągi z karty) itp.
Jeżeli nie było ciebie w tym terminie w UK to trudno-będziesz potrzebować wizy studenckiej.
Tutaj wszystkie szczegóły >>
Od czego zacząć?
- Załóż konto na naszej stronie.
- Napisz nam, jaki jest Twój wymarzony kierunek studiów >>
- Przygotuj list motywacyjny Personal Statement (PS) >>>
Ważne! Pamiętaj, że nasza pomoc jest całkowicie bezpłatna!
Złożę wniosek, ale nadal czekam na decyzję o przyznaniu statusu. Czy mogę przekroczyć granicę?
Tak. Pomyślnie złożony wniosek upoważnia Ciebie do przekraczania granicy UK w dwie strony: wjazd i ponowny wjazd wielokrotny nawet jeżeli nie masz jeszcze oficjalnej decyzji o przyznaniu statusu. Podstawą jest fakt złożenia wniosku potwierdzony w aplikacji w telefonie.
Ściągnij aplikację EXIT EU- zobacz jak łatwo to się robi:
- System Android – EU Exit: ID Document Check i zeskanuj paszport lub dowód osobisty
- System IOS – EU Exit: ID Document Check
Zobacz oficjalny filmik z wyjaśnieniem komu przysługuje status i jak o niego aplikować
Jeżeli aplikacja nie chce skanować Twojego e-dowodu mimo, że jest nowy i biometryczny poszukaj wśród znajomych kto ma iPhone, który niezawodnie skanuje. Jeżeli to nie pomaga, dowód lub paszport można zeskanować też w lokalnym urzędzie miasta, który możesz wyszukać poprzez tą wyszukiwarkę >>>
Cena takiej usługi w urzędzie to 14 funtów.
Jeżeli masz stary dowód i nie masz paszportu to nic straconego: poleć do UK na min. 1 dobę (nie obowiązuje ciebie kwarantanna bo na drugi dzień wyjeżdżasz 🙂 )zamelduj się najlepiej w hotelu, weź fakturę (invoice) na swoje nazwisko i zachowaj do czasu gdy dostaniesz nowy, biometryczny dokument tożsamości. Odbierz nowy dowód i paszport (obydwa dokumenty będą w przyszłości potrzebne w UK!) i złóż spokojnie wniosek z Polski. Można tak zrobić, bo potwierdzasz fakt swojej obecności dokumentami jakie załączasz do aplikacji, bilet lotniczy na wylot do UK i fakturę za hotel. Pobiesz skan r-ków i biletu PL-> UK aby mieć wszystko w telefonie i móc je załączyć w aplikacji. As easy as that!
Czas na złożenie wniosku o Pre-Settled Status jest do 30.06.2021 jednak musisz udowodnić, że byłaś/łeś w UK pół roku przed tym terminem czyli musisz potwierdzić dokumentami swoją obecność w UK terminie
30.06.2020– 31.12.2020. UWAGA! Niestety wcześniejsze daty się nie liczą!
Aplikacja EXIT EU o Pre-Settled Status jest darmowa. By zaaplikować, przejdź na stronę> i kliknij START NOW.
Ważne!
Posiadając pre-settled status możesz przebywać poza terytorium UK maksymalnie 2 lata.
Posiadasz pre-settled status i zamierzasz w przyszłości aplikować o obywatelstwo brytyjskie? Musisz wiedzieć, że w takiej sytuacji możesz w ciągu 12 miesięcy przebywać poza terenem UK maksymalnie 6 miesięcy!
https://www.gov.uk/settled-status-eu-citizens-families/what-settled-and-presettled-status-means
Jeżeli przebywasz w UK i chcesz dowiedzieć się więcej:
Telefon: 0300 123 7379
Od poniedziałku do piątku (za wyjątkiem bank holidays) od 8 rano do 20
W soboty i niedziele od 9:30 do 16:30
Jeżeli przebywasz poza UK i chcesz dowiedzieć się więcej:
Telefon: +44 (0)203 080 0010
Od poniedziałku do piątku (za wyjątkiem bank holidays) od 8:00 rano do 20:00
W soboty i niedziele od 9:30 do 16:30